تویسرکان [tuyserkan]از شهرستانهای استان همدان که 94624 نفر جمعیت دارد. قالیچه های این کانون درشت باف است با طرحی ساده و دوامش زیاد است.
زمانی قالیچه های این محل از پشم محلی و رنگش، رنگ گیاهی بود ولی اینک این سنت از میان رفته است. در کانونهای روستایی باف تویسرکان 4900 زن قالیباف کار می کنند.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 285
ادامه مطلب
قالیی با بافتی که در آن، پس از هر رج گره، ۳ پود بخوابانند که به طور معمول، ترتیب آن: یک پود زیر(کلفت) و یک پود رو (نازک) و بازهم یک پود زیر است. در برخی از کانونهای بافندگی بیجار و کرمان - به عنوان مثال . که بافت سه پوده دارند، پود اول و سوم نازکتر از تار هستند و کلفتی یکسان دارند. پود وسط از آن دو نازکتر است. به عقیده بعضی صاحبنظران، به کار بردن ۳ پود به جای ۲ پود در افزایش استقامت و دوام قالی اثری ندارد و مزیتی نیز برای آن ایجاد نمی کند. در کرمان برای سه پوده، اصطلاح هر چین سه پود را نیز به کار می برند.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 208
ادامه مطلب
از بافندگان و استادکاران مشهد، و اصلا اهل کهنوی آذربایجان بود و اجدادش به شغل و حرفه نساجی و ابریشم بافی اشتغال داشتند. پدرش در سنین کوچکی برای زیارت به مشهد آمد و به واسطه علاقه به مشهد شغل نساجی را رها کرده و به قالیبافی پرداخت.
عمواوغلی در کنار صیرفیان، رشتی زاده، امینیان، محتشم، احمد، صابر، طاهرزاده بهزاد و دیگران، از چهره های انگشت شماری است که به هنر فرشبافی ایران، ارزشی خاص بخشیده است.
وی به همراه برادرش کارگاه های متعدد قالیبافی در مشهد و اطراف آن برپا داشت، و خود به بافت و نظارت تولیدات آن همت گماشت. کارگاه های وی در محمودآباد (شش کیلومتری مشهد)، طرقبه (از ییلاقات مشهد) و درخش مستقر بود و در کارگاه برادرش در مشهد و شاندیز قرار داشتند.
فرشهای ارزنده ای که عمواوغلی برای آستانه حضرت رضا و حرم سامرا و مجلس و باشگاه افسران و کاخهای سلطنتی بافته، هریک در نوع خود بی نظیر است.
تخصص عمواوغلی بیشتر در تهیه فرشهایی در اندازه یکصد مقات (هر مقات ۱۲۰۰۰ گره) بود، و در این راستا از حیث ریزبافتی و ظرافت و قطع قالی و رنگهای سنتی کمتر کسی را همطراز وی سراغ داریم. عباسقلی صابر از بافندگان طراز اول، از جمله کسانی بود که با عمواوغلی در تهیه بسیاری از این آثار نفیس سهیم بود، و پس از فوت عمواوغلی در آذرماه ۱۳۱۶ شمسی، شهرت و معروفیتی تمام کسب کرد.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 439
ادامه مطلب